Social investering skal sikre ledige varig beskæftigelse
Nyt samarbejde skal resultere i langvarige ordinære jobs for 50 ledige på Frederiksberg
Hver tredje social- og sundhedsansat er i dag over 55 år, og fremskrivninger viser, at der i 2028 kommer til at mangle over 41.000 SOSU-ansatte. Samtidig har en lang række borgere svært ved at sikre fodfæste på arbejdsmarkedet og har behov for opkvalificering for at arbejde indenfor SOSU-området, hvor der er gode jobmuligheder.
Disse udfordringer får nu Frederiksberg Kommune, Marselisborg og Den Sociale Kapitalfond EFFEKT til at etablere nyt samarbejde, hvor målet er at få så mange af en målgruppe på 50 ledige Frederiksberg-borgere i langvarige ordinære jobs. Samarbejdet er etableret som en konceptafprøvning med mulighed for opskalering. Målgruppen er borgere, som har modtaget dagpenge i mere end 6 måneder. Samtidig er det mennesker, der har arbejdserfaring, men som har brug for en særlig indsats for at komme tilbage i job.
Skræddersyede forløb til borgere
Det nye samarbejde er baseret på en såkaldt social effektinvestering. Formålet med sociale effektinvesteringer er først og fremmest at skabe positive resultater for borgere. Resultaterne kan være alt fra beskæftigelse til reduktion af stress, bekæmpelse af vold m.m. De opnåede resultater skal i sidste ende også bidrage til at effektivisere kommunens drift og derved skabe bedre økonomi for kommunen.
Helt lavpraktisk fungerer det sådan, at Den Sociale Kapitalfond EFFEKT stiller finansiering til rådighed for Marselisborg, der har specialiseret sig i udviklingsprocesser i den offentlige sektor.
Frederiksberg Kommune og Marselisborg har en intern resultatkontrakt, hvor kommunen kun betaler for de borgere, der kommer i arbejde, og der betales kun for de måneder, borgeren er i fuldtidsbeskæftigelse i kontraktperioden.
”Som kommune har vi en forpligtelse til at udvikle nye redskaber for ledige til at komme i arbejde, ligesom vi hele tiden skal skaffe virksomhederne den arbejdskraft, de efterspørger. Og lige præcis denne sociale investering tilgodeser endnu et formål, nemlig forsøget på at skaffe arbejdskraft til områder, der har stor samfundsmæssig betydning, f.eks. social- og sundhedsområdet. Der er således mange ”bundlinjer” i projektet, og derfor giver det så god mening for os at deltage”, siger Johnny L. Madsen, arbejdsmarkedschef i Frederiksberg Kommune.
Behov for nytænkning
I Den Sociale Kapitalfond er det tydeligt, at traditionen med, at der er vandtætte skotter mellem det offentlige og det private, er ved at ændre sig:
”Vi mærker en stor åbenhed fra kommunernes side, som er nysgerrige på, hvordan vi kan samarbejde om sociale investeringer mhp. at komme nogle af de voksende sociale problemer i vores samfund til livs. En af dem er Frederiksberg Kommune, der gennem årene har været på forkant nationalt i deres arbejde med offentlige og private samarbejder, så vi ser frem til samarbejdet med kommunen, der altid har været progressiv i forhold til at afprøve nye løsninger til gavn for borgerne,” siger David Dietz, ledende partner i Den Sociale Kapitalfond EFFEKT.
Frit valg til borgerne
Konkret er det Marselisborg, der varetager arbejdet med de ledige, hvor hver person får sin egen karriererådgiver. Sammen laver de en karriereplan, som på den korte bane har fokus på at komme væk fra offentlig forsørgelse og ud på en virksomhed. Hurtigt får hver person konkrete jobtilbud i en lang række virksomheder, der er med i samarbejdet.
Borgerne bliver fulgt i 24 måneder, hvilket er en af de ting, der adskiller projektet fra ”traditionelle” jobindsatser.
”Karriererådgiveren følger borgeren og vil løbende holde kontakt med både borger og arbejdsgiver. Der kan være situationer, hvor det er svært på jobbet, det kan være drøftelser om borgerens videre karriereforløb, ønske om efteruddannelse eller andre forhold. Hvis borgeren mister jobbet, så starter vedkommende ikke i jobcentret, men direkte hos karriererådgiveren, hvor de så sammen hurtigt vil finde en ny arbejdsgiver eller begynde i et uddannelsesforløb,” forklarer Søren Dinesen, der er administrerende direktør i Marselisborg.
Desuden arbejder man med et frivillighedsprincip, hvor det enkelte menneske selv skal vælge, hvordan han bedst kommer tilbage i arbejde, fremfor at han bliver visiteret til en indsats.
”Vi tror på, at den fremtidige beskæftigelsesindsats i højere grad skal indebære det frie valg, og her vil dette projekt agere som frontrunner,” siger Søren Dinesen.
Den tilgang er arbejdsmarkedschefen i Frederiksberg Kommune helt enig i:
”Den arbejdssøgende skal kunne se sig selv i det, og skal mærke, at han/hun selv har været med til at lægge karriereplanen, så det ikke er noget, borgeren bliver påduttet. Om den arbejdssøgende i forvejen har erfaring fra f.eks. social- og sundhedssektoren, hvor vi mangler arbejdskraft, er ikke afgørende. Hvis den arbejdssøgende har lysten, så skal alle parter nok bakke op og få det til at lykkes,” siger Johnny L. Madsen.