Social StartUp

I 2014 etablerede Den Sociale Kapitalfond Social StartUp – en intensiv og eksperimenterende accelerator til udvikling af nye socialøkonomiske virksomheder. Ud over adgang til længerevarende intensiv sparring og udvikling havde deltagerne mulighed for at søge om opstartskapital, herunder udviklingsmidler og lån. Social StartUp blev støttet af VELUX FONDEN i samfinansiering med VILLUM FONDEN, og det sidste forløb blev afholdt i 2016.

MO og OneFunkyFurniture på camp

Hvorfor?

Den Sociale Kapitalfond ønskede med programmet at styrke det danske økosystem for socialøkonomiske virksomheder, som på tidspunktet for programmets etablering, var sårbart og mangelfuldt.  
Virksomheder der ansatte udsatte ledige og opererede på markedsvilkår, var relativt få og mange af virksomhederne og iværksætterne var ofte forretningsmæssigt sårbare. Typisk for dem var, at de ikke fik udviklet levedygtige og skalerbare forretningsmodeller, mange manglede kompetencer og effektive værktøjer til forretningsudvikling og deres netværk blandt mulige kunder og samarbejdspartnere var for svage. Resultatet var alt for ofte, at de sociale iværksættere strandede i ”dødens gab” mellem opstart og fodfæste på markedet – og som resultat enten måtte lukke eller gå ”projektvejen” frem for ”forretningsvejen”.

 

Hvad?

I perioden 2014-2016 blev i alt 20 virksomheder blandt flere hundrede ansøgere udvalgt til at gennemføre acceleratorforløbet i 5 programrunder. I de første forløb deltog især helt nye sociale iværksættere, og siden har mere modne virksomheder, der har ønsket at etablere sig som socialøkonomisk virksomhed deltaget i udviklingsprogrammet.

Ud over den konkrete indsats for sociale iværksættere var der to overordnede mål for Social StartUp. Det ene var at udvikle en optimal model for en accelerator, der kunne støtte og styrke sociale iværksættere og virksomheder. Det andet var gennem modellen at skabe rollemodeller, der kunne forløse og vise det store potentiale sociale virksomheder besidder. Samlet har de to mål bidraget til et mere solidt økosystem for sociale virksomheder.

I dag har vi en unik og vigtig viden om sociale iværksætteres mange forskellige udfordringer og muligheder. Samtidig har vi skabt konkrete resultater i form af nye job – både ordinære stillinger og stillinger med særlige vilkår.

 

Buddha Bikes værksted

Hvordan?

I acceleratorforløb á 6 måneders varighed, fik de deltagende iværksættere og virksomheder udviklet deres forretningsmodeller, opbygget vigtige forretningsmæssige kompetencer og flere fik tilført afgørende opstartskapital, som muliggjorde skalering fra idé til bæredygtig forretning.

Ud over at have tilknyttet sin egen forretningsudvikler, har deltagerne også fået undervisning af nogle af Danmarks største kapaciteter inden for strategi, organisationsudvikling, drift, salg og marketing, samt udvikling af sociale modeller og samarbejde med kommuner. Efter seks måneder er virksomhederne blevet tilbudt mentorforløb eller har fået etableret advisory board eller bestyrelse. Udvalgte virksomheder har fået et forlænget forløb, hvor de har beholdt deres forretningsudvikler op til 12 måneder.

Hvad fik virksomhederne ud af det?

  • Gratis deltagelse i et individuelt tilpasset udviklingsforløb til en værdi af 450.000 kr.
  • Egen erfaren forretningsudvikler og løbende 1:1 sparringsmøder.
  • Udviklingscamps med undervisning af eksperter indenfor ledelse, strategi, afsætning, driftsøkonomi og social bundlinje samt netværk med andre virksomheder.
  • Mulighed for opstartskapital og lån.