”Vi bruger den sociale indsats som løftestang for succesfuld forretning”

ProfilService er en af de nyeste virksomheder i Den Sociale Kapitalfond Invests portefølje. I dette portræt går vi tæt på og får et indblik i selskabets visioner og virksomhedsfilosofi.

Den Sociale Kapitalfond ejer 57,5 procent af ProfilService A/S, der er en socialt drevet rengøringsvirksomhed og har en stærk tradition for at tage ansvar for mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet, som tilbydes gode vilkår og godt arbejdsmiljø.
Case, Nyhed

Rengøringsvirksomheden ProfilService er en væsentlig leverandør af kvalitetsrengøring og vinduespolering på Sjælland. Virksomheden har altid haft langvarige kunderelationer til både erhvervsvirksomheder og det offentlige, og den indbyggede vækstmotor i maven på de to direktører, har altid været afspejlet i flotte tal på bundlinjen. 

ProfilService har samtidig en tradition for en høj andel af mennesker med anden etnisk baggrund blandt de ansatte, som på grund af blandt andet sprogvanskeligheder, har haft svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet.

Det er der sådan set ikke noget specielt i. Det samme er gældende for mange andre rengøringsvirksomheder. Men kigger man nærmere på ProfilService, finder man alligevel hurtigt ud af, at her er tale om en virksomhed, der skiller sig ud.

”Social ansvarlighed er en del af vores værdisæt og kultur. Det er en stærk driver for vores identitet og et voksende konkurrenceparameter”.

Sådan står der i ProfilServices Sociale udviklingsplan anno 2021.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

”Vi har en ambition om vækst og at øge vores sociale ansvarlighed yderligere bl.a. ved en mere effektiv organisering af indsatsen, med et mål om at blive en førende rollemodel for socialt ansvarlige virksomheder i vores markedssegment,” siger Steen Meedom, der er adm. direktør i virksomheden.

Bestyrelsesformand og nu tidligere hovedejer Per Jens Nielsen uddyber, at den sociale ansvarlighed viser sig gennem den indsats, virksomheden gør for at integrere og fastholde sine medarbejdere:

”Hos os bliver man ikke bare god til at gøre rent. Det er faktisk den mindste del. Vi bruger mange ressourcer på, at vores mellemledere har en tæt kontakt med de ansatte, og at de hjælper og guider dem med alt det, man skal kunne for at være en del af det danske samfund. Det kan være at få et Nem ID, at indmelde barnet i børnehaven, at læse sin selvangivelse eller at tage kontakt til kommunen”.

Oplæring i at være en del af samfundet

For at mellemlederne kan varetage den opgave, har ProfilService oprettet et ”Profilakademi”, hvor man får de nødvendige færdigheder til at kunne guide de ansatte i generelle samfundsspørgsmål.

”Vores mellemledere skal kunne hjælpe de ansatte med alting. Derfor har vi lavet ”Profilakademiet”, hvor de fx lærer om det danske samfund og det at opbygge relationer. Det har intet med rengøring at gøre, men når man har en medarbejderstab, hvor 90 procent er af anden etnisk baggrund, så er relationer og det at kunne begå sig i et samfund det allermest afgørende,” siger Steen Meedom.

Af den grund har ProfilService ansat flere mellemledere end andre rengøringsvirksomheder.

”I andre rengøringsvirksomheder har en mellemleder typisk ansvar for 50 arbejdspladser. Hos os har de maximalt 30 arbejdspladser og dermed også færre medarbejdere. Det giver musik i den anden ende, at de har mere tid til den enkelte. Man kan ikke integrere, hvis ikke man har tid til det,” siger Per Jens Nielsen.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

Fastholdelse giver gevinst på flere bundlinjer

Aflønningerne af det højere antal mellemledere burde betyde lavere indtjening. Men sådan er det ikke:

”I branchen generelt er der en udskiftning blandt rengøringsassistenter på 50 procent pr. år. Hos os er den under det halve. En stor del af forklaringen er, at de ansatte er glade for den tætte kontakt til deres leder. Og det er dér, regnestykket går op. For selvom det er dyrere at lønne flere mellemledere, så sparer vi penge, idet vi har færre udskiftninger, da det koster 6-7000 kroner hver gang, du skal ansætte en ny medarbejder. Da vi lavede det regnestykke, tænkte vi, der må være lavet en fejl. Men det har vi ikke. Det kan klart betale sig at have øget ledelse. Det giver gevinst på både den finansielle og den sociale bundlinje”, siger Per Jens Nielsen.

Investor med samme mindset

ProfilServices sociale indsats har imidlertid gennem årene været mere kulturbåret end formaliseret. Derfor var Den Sociale Kapitalfond Invest det helt rigtige match, da virksomheden for nylig var på udkig efter en investor.

”Den Sociale Kapitalfond Invest har det samme mindset som os om at skabe attraktive finansielle afkast med positiv social effekt. Derfor var vi slet ikke i tvivl, da vi mødte Mads og Lars fra kapitalfonden, og nu har vi store forventninger til samarbejdet om blandt andet at udvikle sociale aftaler, engagement og klausuler. Med andre ord; at få vores sociale fokus yderligere udviklet og sat på formel, så vi også kan måle på det, fortælle omverdenen om det og tiltrække både nye kunder og ny arbejdskraft på det,” siger Steen Meedom.

Den Sociale Kapitalfond Invest købte 57,5 procent af aktierne i december 2020. Fonden er bygget på en filosofi om, at socialt ansvar og ”impact” er god forretning i mere end én forstand – og at fremtidens succesfulde virksomheder ikke kun bliver målt på profit eller økonomisk vækst, men også på evnen til at bidrage til at løse samfundsudfordringer.

”I vores perspektiv er samfundsbidrag og social ansvarlighed i stigende grad en nøgle til attraktive arbejdspladser, gode omdømmer og stærke kunderelationer. Det er ikke bare sund fornuft, men også en god forretning. Derfor er ProfilService en spændende virksomhed at blive en del af,” siger ledende partner, Lars Jannick Johansen.

Styrket konkurrenceevne

Han tilføjer, at udgangspunktet for fonden altid er at se på, hvor virksomheden kommercielt skal hen, og hvilke vækst- og markedspotentialer, der er.

“Så har man et selskab, som f.eks. ProfilService, der har et stort potentiale, når det angår social ansvarlighed, så tror vi, at vi kan styrke konkurrenceevnen ved at udvikle og synliggøre det socialt ansvarlige yderligere overfor virksomhedens kunder,” siger han.

Og det er lige netop næste skridt for Profilservice. Med Den Sociale Kapitalfond Invest i ryggen vil ProfilService udvikle og vinde nye kundeopgaver baseret på kompetence, pris og det sociale engagement samt at udarbejde sociale partnerskabsaftaler med eksisterende kunder, hvoraf halvdelen er private virksomheder og den anden halvdel er offentlige arbejdspladser, skoler og universiteter.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

”Vi har allerede annonceret overfor vores kunder, at vi kommer til at arbejde endnu mere med den sociale profil, og det har vi kun mødt positive holdninger til. Nu er næste skridt, at vores kunder bliver aktive deltagere i samarbejdet om social ansvarlighed og dermed bidrager til udbredelsen af, at flere kan mere sammen. Og at endnu flere arbejdspladser kan og bør se potentialer i ansættelse af mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet,” forklarer Steen Meedom.

Mange interesserede investorer

Interessen for ProfilService blandt investorerne var heller ikke til at tage fejl af, da virksomheden annoncerede, at de søgte en investor i slutningen af 2020.

 ”Der var rigtig mange investorer, der gerne ville ombord. Og det havde da nok været nemmest, bare at vælge en industriel investor. Så havde vi bare passet ind i deres portefølje, og vi kunne have taget pengene og løbet,” griner Per.

”Med den Sociale Kapitalfond Invest er vi indgået i et forpligtende samarbejde, hvor der kræves meget af både os og dem. Vi bliver holdt op på, at mens vi udvikler os finansielt, skaber vi samtidig sociale resultater. Så det er vi rigtig glade for, at vi gjorde,” siger han. 

Hverken Per eller Steen kendte meget til Den Sociale Kapitalfond Invest, da de kontaktede ProfilService.

”Da Den Sociale Kapitalfond Invest kom på banen, kiggede vi på hinanden og tænkte, hvad er nu det for noget? Men vi tog et møde med dem, og der gik ikke mange halve timer, før det gik op for os, at de herrer havde sat sig rigtig godt ind i vores forretning og vores branche. Det gav en voldsom respekt,” siger Steen Meedom.

Verdensmål skaber styrket fokus

For ProfilService har det at ansætte mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet været en naturlighed helt fra begyndelsen af deres samarbejde i 2014, hvor Steen købte sig ind i virksomheden. Men i tiden siden tilblivelsen af FNs verdensmål i 2015, har det stået klart for de to direktører, at samfundet kalder på netop den nytænkning, de står for.  

”Vedtagelsen af verdensmålene har givet virksomheder et fælles sprog og en platform for handling, der har skabt en ny måde at drive og tale om forretning på.

Men selvom præmisserne for god forretningspraksis har ændret sig, kan vi kun indfri verdensmålene, hvis vi også omsætter dem til god forretning. Hvis vi skaber positiv effekt for samfundet, som vi bruger som løftestang for en succesfuld forretning. Og det er igen noget, vi kan se, at Den Sociale Kapitalfond har lang erfaring i at bidrage til,” siger Steen Meedom.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

De vigtige relationer

Steen Meedom og Per Nielsen har lang erfaring med, at man skaber langvarige relationer til kunderne ved at levere et godt stykke arbejde og have en løbende, ærlig dialog om virksomhedens serviceløsninger og dens eventuelle udviklingsmuligheder.

”Da Steen kom ind i virksomheden i 2014 var stordrift toneangivende i vores branche. Men vi gik den anden vej. Vi ville hellere have færre kunder, og så tid til at passe dem, besøge dem. Følge op på aftaler. Være i dialog. Og vi ville være gode til at håndtere vores medarbejdere. Så vi kunne fastholde dem. Jo bedre fastholdelse og stabilitet jo højere service får vores kunder. Det var hovedoverskrifterne på vores koncept.

Gode relationer og et stort og veludbygget netværk gør, at Profilservice ikke benytter sig af kanvassalg.

”Det er en stor fordel, at vi har så udbygget et netværk, at folk taler om vores virksomhed. Både når vi byder på opgaver, og når vi skal se os om efter nye ansatte,” siger Per Jens Nielsen.

En stærk pionerånd

Selvom fastholdelse er et vigtigt tema i ProfilService, hvor der særligt er fokus på at udvikle dygtige og ambitiøse rengøringsassistenter og evt. videreuddanne dem til mellemledere, er det samtidig vigtigt for de to direktører, at medarbejdere, der har ambitionerne og kvalifikationerne til det, kommer videre på arbejdsmarkedet.

”Det skal ikke være en ambition, at man vil bruge hele sit liv på at gøre rent. Det skal være en ambition, at man udnytter de potentialer, man har. Så at være i ProfilService kan være et godt udgangspunkt, hvor man kan lære sproget og at begå sig i samfundet. Men vi presser på, så dem, der har ambitioner om det, kommer ud og uddanner sig eller tager andre jobs,” siger Steen Meedom.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

Missionen om at fastholde, uddanne og senere hjælpe dem, der er klar til det, videre ud på arbejdsmarkedet, er for Steen og Per et af de vigtigste parametre i god virksomhedsledelse.  

”En stærk pionerånd og det stærke engagement og sammenhold i hele medarbejdergruppen, er afgørende for at sikre vores fortsatte udvikling og gode resultater,” siger Per Jens Nielsen.

For også at styrke engagementet hos ledere, mellemledere og andre nøglemedarbejdere, har Profilservice netop introduceret en model, hvor man bliver tilbudt medejerskab af virksomheden.

”I ProfilService tager vi ejerskab alvorligt. Vi ser det som endnu et vigtigt værktøj til at tiltrække og fastholde dygtige profiler, der kan være med til at udvikle ProfilService i årene, der kommer” siger Steen Meedom.

Netop virksomhedskulturen, som den der er i ProfilService, er afgørende for, om Den Sociale Kapitalfond Invest øjner en god investering.

”Er der noget, vi har respekt for, så er det netop kultur og organisation i mindre og mellemstore virksomheder. Og vi tror, at der er en ofte overset faktor i, hvilke potentialer en virksomhed har for at vokse,” siger Lars Jannick Johansen.

ProfilService
  • ProfilService blev etableret i 1992.
  • Per Jens Nielsen købte 20 procent af aktierne i 2008 og de resterende i 2014.
  • Per Jens Nielsen kender Steen Meedom fra tidligere ansættelse i rengøringsbranchen og kontakter ham for evt. partnerskab.
  • Steen Meedom køber sig ind i virksomheden i 2014.
  • Den Sociale Kapitalfond Invest køber 57,5 procent af aktierne i januar 2021.
  • Den Sociale Kapitalfond Invests investering i ProfilService sker som led i et generationsskifte, hvor Per Jens Nielsen, drosler ned. Per Jens Nielsen kommer fortsat til at eje en del af virksomheden og bliver formand for bestyrelsen. Steen Meedom fortsætter som administrerende direktør.