Vækst med social bundlinje - Payment by Results (PbR)

Vækst med social bundlinje - Payment by Results blev etableret af Den Sociale Kapitalfond i samarbejde med TrygFonden, Tuborgfondet, Bikubenfonden og Markedsmodningsfonden. I perioden 2017-2018 deltog 26 virksomheder fra 8 kommuner i projektet. Formålet med forløbet er at få udsatte ansatte ind på arbejdsmarkedet og skabe en vej for nye og bæredygtige betaling- og finansieringsmekanismer, der gavner velfærden i Danmark.

Medarbejdere ved INFOBA

Hvorfor?

Flere og flere industrier oplever en stor mangel på arbejdskraft - og det hæmmer væksten. Samtidig står 220.000 udsatte danskere, i den arbejdsdygtige alder, uden for arbejdsmarkedet, og mellem 7-8% af de unge får ikke job eller uddannelse. Det er en samfundsmæssig udfordring, at vi har for mange mennesker på bænken, når der samtidig er mangel på spillere på banen.

Hvad?

Forløbet er lavet gennem udviklingen og væksten af arbejdssamfundet og har skabt nye muligheder for udsatte, ledige mennesker. Samtidig afprøvede forløbet, om indsatsen kunne anvendes som investeringsmodel, en såkaldt "Payment by Results"-mekanisme, hvor staten betaler for resultaterne (f.eks. antallet af udsatte/unge i beskæftigelse) frem for selve indsatsten. 

Payment by Results (PbR) er en indsats, hvor offentligheden, i dette tilfælde en kommune, indgår en aftale med en aktør, i dette tilfælde Den Sociale Kapitalfond, om at udøve en service eller indsats, hvor betalingen til aktøren baseres på opnåede effekt fremfor aktiviteterne eller den specifikke indsats.  PbR-modellen er udvidet til flere lande i de seneste år, da det kan lette noget af det pres, der er på offentlige budgetter i det moderne velfærdssystem. Samtidig kan modellen sikre, at den offentlige sektor reducerer dens risiko og opnår reel vækst og ansættelsesfordele, der gavner borgere. 

Det har vist sig, at PbR-mekanismen er en rentabel og brugbar metode, som vi derfor har anvendt i flere af de følgende forløb.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

Hvordan?

I seks måneder er deltagende virksomheder blevet tilknyttet højt kvalificerede forretningsudviklere, som, baseret på virksomhedens unikke situation, har rådgivet og sparret med ledelsen for at booste vækst både på den sociale og finansielle bundlinje. Det inkluderer både fælles workshops med præsentationer inden for strategi, organisatorisk udvikling, forretningsøkonomi, salg og marketing og sociale modeller for inklusion af udsatte ansatte. Ydermere har virksomhederne fået adgang til, og sparring med, Den Sociale Kapitalfonds netværk af eksperter og kommuner. Efter afslutning af forløbet har virksomheder enten fået tilbudt mentorordninger med professionelle mentorer alt efter behov eller fået etableret advisory boards/bestyrelser.

Gennem udviklingsprocesserne har acceleratorprogrammet skabt en profitabel og bæredygtig økonomisk model for inklusion af udsatte mennesker på arbejdsmarkedet.

Virksomheder i Vækst med social bundlinje samlet til camp

 

Hvad får virksomhederne ud af det?

  • Gratis deltagelse i acceleratorprogram med en værdi af 450.000 kr.
  • Intensiv sparring fra professionelle forretningsudviklere for at øge omsætningen, forbedre indtjeningen og styrke virksomhedens sociale indsats og profil.
  • Udviklingscamps med træning fra professionelle inden for ledelse, strategi, marketing, forretning og social bundlinje, lige så vel som virksomhederne vil netværke med andre virksomheder.
  • Et tættere samarbejde med kommuner som værdifuld rekrutteringspartner i forhold til at finde fremtidige ansatte.