Social ansvarlighed løser rekrutteringsproblem

Gennem et forretningsudviklingsprogram med Den Sociale Kapitalfond, har SushiMania implementeret social bæredygtighed og optimeret forretningen til overskud. Det skaber glæde hos både ledelse og medarbejdere.

Portræt af Nathalie Ina Kühl fra SushiMania
Case

SushiMania er en franchise sushikæde, som startede i 2009 og nu har 26 butikker fordelt over hele Danmark.

SushiMania har tidligere haft problemer med at rekruttere medarbejdere i Danmark, og har været nødsaget til at hente kvalificeret arbejdskraft i udlandet. Det var en omkostningstung og omfattende proces at hente medarbejdere fra eksempelvis Dubai. SushiMania var derfor nødt til at tænke i alternativer. Da Nathalie Ina Kühl, medindehaver og driftschef hos SushiMania, i starten af 2018 kom i kontakt med Den Sociale Kapitalfond var hun ikke i tvivl om, at det var et projekt, der gav god mening for deres forretning.

Vi har hele tiden tænkt i bæredygtighed i forhold til de produkter, som vi bruger i vores sushi. Så det giver også god mening at tænke social bæredygtighed ind i vores forretning.
Nathalie Ina Kühl, medindehaver og driftschef i SushiMania

Nathalie fortæller, at hun nu har fået øjnene op for, at der er masse mennesker i lokalområdet, som hun lige så vel kan lære op i stedet for at rekruttere fra udlandet. 

Nye værktøjer og en bedre ledelsesstruktur

SushiMania deltager i programmet Social Inklusion gennem Vækstpartnerskaber (SIV), hvor virksomheden modtager et individuelt tilpasset forretningsudviklingsforløb til en værdi af 450.000 kroner. Forløbet startede i december 2018 og løber over 12 måneder. Her har SushiMania tilknyttet en professionel forretningsudvikler, der har fokus på at hjælpe med at øge omsætningen, forbedre indtjeningen og styrke virksomheden sociale profil og indsats.

Nathalie fortæller, at allerede efter første camp lavede de ændringer i ledelsesstrukturen i virksomheden. De valgte at nedlægge en mellemleder. I stedet lavede de afdelingsledere. Det har været en stor succes.  Medarbejderne er glade for, at de har en leder, der er tættere på dem og som ved, hvad der sker på gulvet.

En anden ting, som Nathalie fremhæver fra de camps, som hun har deltaget i, er at de alle har været meget kompetencegivende.

”Jeg har ikke nogen uddannelse i forretning, økonomi eller ledelse. Det her med at arbejde med business model canvas og 100-dages planer. For mig var det en total åbenbaring. Og jeg er blevet klogere på mig selv, som leder,” fortæller Nathalie.

De værktøjer, som de har fået gennem camps, har gjort dem i stand til at træffe nogle mere velovervejede beslutninger i forhold til deres virksomhed.  Og med det kommende regnskab, har SushiMania fået vendt et underskud til et overskud.

Du stiller din baggage, når du går ind ad døren

Nathalie fortæller, hvordan de hos SushiMania har et meget multikulturelt miljø. Her går de ikke op i, hvilken hudfarve du har og hvilket sprog du taler. Det er heller ikke så vigtigt, hvad du har lavet før. Det er vigtige er det engagement, som du viser nu. De medarbejdere, som Nathalie har ansat fra jobcenteret, er meget loyale. Hun fortæller, hvordan de udviser en enorm taknemmelighed over at have fået en chance til. Nathalie mener dog, at det udelukkende er medarbejdernes egen fortjeneste at de klarer sig godt, for det er dem, der lægger en masse energi i at lave et godt stykke arbejde.

SushiMania har totalt fem praktikanter i forløbet med Den Sociale Kapitalfond, og det er Natalies forventning, at alle fem vil få et arbejde hos SushiMania, hvis de klarer praktikken godt.

”Noget af det, der er vigtigt for mig at fremhæve, er at social bæredygtig ikke var noget, som vi implementerede for at få god samvittighed. Vi gjorde det det fordi det er en god forretning, og fordi det løser nogle problemer for os. Den gode samvittighed er bare en bonus,” siger Nathalie.

Esta: For første gang rigtig lykkelig

Esta flyttede fra Congo til Danmark for otte år siden, nu bor hun i Aalborg med sin mand og deres seks børn. Inden Esta startede i programmet Social Inklusion gennem Vækstpartnerskaber, ventede hun på at skulle opereres for brok. Hun hørte om programmet gennem jobcenteret og var interesseret i det, da hun altid har været glad for at arbejde i køkkenet.

Jeg har været i Danmark i otte år, og for første gang kan jeg sige, at jeg er rigtig lykkelig.
Esta, praktikant hos Sushimania

Hun fortæller, at hun gik hjem til sin mand, og sagde at nu måtte han passe børnene, for hun skulle begynde at arbejde.

Programmet startede med, at SushiMania afholder jobsamtaler med de kandidater, som jobcenteret havde udvalgt. Her fortæller Esta, at hun med det samme kunne mærke, at Nathalie Ina Kühl, medindehaver og driftschef hos SushiMania, mente det, når hun sagde, at Esta ville kunne få et job hos dem, hvis praktikken gik godt. Esta har tidligere prøvet, at virksomheder har lovet hende arbejde, hvor det ikke blevet til noget, men denne gang følte hun, at det var anderledes.

”Fra den dag af har jeg følt mig motiveret. Jeg har dyrket mere motion, så jeg kunne blive mere rask og arbejde. Det har givet mere livsmod,” siger Esta.

Esta er glad for at være hos SushiMania. Hun har tabt sig 20 kilo og operation er ikke længere nødvendigt.

Esta i køkkenet hos SushiMania
Esta i køkkenet hos SushiMania.

Når Esta bliver spurgt om, hvad hun laver om fem år, siger hun at hun håber, at hun selv er blevet sushikok, måske endda køkkenchef. Nathalie, mener bestemt at det er muligt. Hun fortæller, hvordan Esta imponerer dem alle sammen med sit gåpåmod og hun tror 100 % på, at Esta nok skal klare sig. Sjældent har hun set sådan et stjerneskud.

Også Estas børn kan se en stor forskel i, hvordan Esta har det: ”Når jeg kommer hjem, siger mine børn: Mor, vi kan se det i dit ansigt. Det er ligesom om, at du er glad. Og jeg fortæller dem, at ja, jeg er glad. Jeg har lært en ny ting i dag,” siger Esta.

Fakta

SushiMania laver sushi efter et ’pick and mix’-koncept. Den første butik blev etableret i 2009 i Aalborg og der er nu 26 butikker over hele Danmark.

Folkene bag SushiMania, har netop åbnet endnu en butik, der hedder ’Plant’, som fokuserer på plantebaseret mad.

Social inklusion gennem Vækstpartnerskaber (SIV) er et projekt, der bygger bro mellem dem, der har opgaverne, der skal løses og de mennesker, der via opkvalificering og uddannelse, kan varetage disse. SushiMania har deltaget i SIV i løbet af 2019. Projektet er blevet til via en medfinansiering på 26 mio. kr. fra EU’s Socialfond.

SushiMania har modtaget et individuelt tilpasser forretningsudviklingsforløb til en værdi af 450.000 kroner. Som en del af programmet har virksomheden deltaget i forskellige camps med de andre deltagende virksomheder og har fået tilknyttet en erfaren forretningsudvikler.

Artiklen er skrevet af Charlotte Kongsted Ry Rasmussen.